Розробка уроку за поезією Марини Цвєтаєвої «Книжки в обкладинках червоних»
Тема уроку: «Мої ви друзі
незрадливі» (вірш Марини Цвєтаєвої «Книжки в обкладинках червоних».Чарівний
світ літератури та мистецтва у творі )
Мета уроку: поглибити знання учнів
про поезію як простір для роздумів, спогадів, почуттів; розвивати вміння сприймати
ліричний твір в цілому і зокрема, виразно й вдумливо читати його; виховувати
вдумливого читача, здатного створити власний світ
улюблених героїв і образів та зрозуміти й відчути силу музичного мистецтва
Обладнання: портрет М. Цвєтаєвої, виставка
улюблених книжок п'ятикласників, музичні фрагменти з творів Гріга,
Шопена
                                       Хід уроку
Мотивація
  Сьогодні у
нас працює виставка улюблених книжок з ваших  
домашніх бібліотечок. Пропоную вам презентувати їх своїм однокласникам
за зразком:
               
        країна, автор, назва твору, герої
   (учні
знайомлять присутніх з принесеними з дому книжками,
які увійшли
до заздалегідь складеного ними переліку всіх, що є в 
них вдома )
Слово
вчителя
  Я рада, що
вдома ви маєте книжки, читання яких приносить вам задоволення. Сьогодні ми
познайомимось з твором, автор якого має в цьому плані спільне з вами. Але
спочатку повторимо «абетку читача».  
Актуалізація
опорних знань
        Ú Які роди літератури
відомі вам?
         ÚЧим різняться поезія та проза?
        Ú Назвіть основний жанр поезії.
         ÚЩо зазвичай передає автор
вірша?
           
(власні роздуми, почуття, спогади.
переживання)
Повідомлення
теми, мети уроку
Засвоєння
нових знань
 Робота з підручником (читання та обговорення
статті про Марину  Цвєтаєву).
Слово
вчителя
 З чотирьох
років Марину вчили грі на роялі. Любов до музики передавала дівчинці мати. Вона
грала твори Гайдна, Гріга, Шопена… Прекрасні, неповторні звуки переносили
майбутню поетесу в чарівний світ. Разом з музикою в її життя непомітно
увійшли книжки. 
          
(тихо звучить музичний фрагмент з твору Е. Гріга)
Виразне
читання вірша Цвєтаєвої «Книжки в обкладинках червоних» в оригіналі та в перекладі
(можливі варіанти: вчитель читає оригінал, підготовлений учень переклад або ж
навпаки)
З'ясування 1) первісного
сприйняття поезії;
                  
  2) «вдалості» перекладу;
                     3)  розуміння та тлумачення незнайомих слів та
понять
                        (раювання, Діоген, Принц і Жебрак)
Робота з
текстом
         Ë Віднайти у вірші речі,
звуки, події, з якими  лірична  героїня пов'язує своє дитинство.
            Звучить
фрагмент з твору Шопена «Ноктюрн»
         Ë  Чому, на вашу думку, саме ця мелодія навіює
спогади  про
дитинство?
         Ë  Яким ви уявляєте дім, що постає перед нами?
         Ë  Знайдіть  та прочитайте діалог матері та доньки. Про що
він свідчить?
          Ë  Які книжки згадує героїня? Чому саме їх? (Це
книги про дитинство).
           Ë  Ким є книги для неї? («Мої ви друзі незрадливі»)
Ë     Як ви розумієте означення
«незрадливі»?
Як називається
цей художній засіб? (епітет) 
Слово вчителя
     
Цвєтаєва використовує у вірші кольорову
гаму. Яку саме? Чому?
                                (Червоний, золотий)
* Червоний - символ вогнища, тепла, затишку. Це улюблені образи
поетеси.
*  Золотий
– колір щастя, коли поруч мама, рідні і близькі люди.
    Коли поруч – «друзі незрадливі» в «обкладинках
червоних».
Робота над
виразним читанням вірша.
Підсумки
уроку.
«Мікрофон»
   Мої
«друзі незрадливі» - це…
Завдання
додому
   Підготувати виразне читання поезії М. Цвєтаєвої.
                           Методичний коментар
Це перший з двох уроків, відведених програмою на
вивчення даного твору. 
Розроблено
Шевченко Тетяною Іванівною, 
вчителем зарубіжної літератури Несватківського НВК
 
Коментарі
Дописати коментар