Марсель Пруст «На Сваннову сторону»


11 клас
Тема уроку: Використання асоціацій в прочитанні художнього тексту

   Мета уроку: поглибити знання учнів про художній текст;
    розвивати вміння сприймати підтекст твору, зокрема, через
   модерністський прийом «потік свідомості», асоціативне мислення
    на прикладі епізоду з роману Марселя Пруста «На Сваннову сторону»;
    виховувати культуру читача, естетичні смаки старшокласників

Тип уроку: урок - дослідження

Обладнання: підручник «Євгенія Волощук. Зарубіжна література – хрестоматійний посібник. 11 клас . – Київ. «Юридична книга». 2002»
                                                       

Перебіг уроку

Мотивація дослідницької діяльності. Підготовка до дослідження тексту
 
    1. Спробуємо уявити собі айсберг. Це крижана глиба, дві третіх якої під водою.
                   Яка частина айсберга на поверхні? (Так, одна третя)
                   Це більша чи менша його частина?(Більша)
    Завдання
 Літературознавці в своїх дослідженнях провели паралель

             Художній                                           Айзберг
                текст                          як природне явище


                                 Отриманий результат
   
           одна третя художнього тексту – на поверхні;         
          дві третіх художнього тексту «сховані під водою»
                               Це «підтекст» (с.548 словника)

   2. Експрес  - бесіда для мотивації дослідницької діяльності

Де ви на цю мить знаходитесь? (на уроці)
А подумки?
Чи всі ваші думки зосереджені повністю на тому, про що ми зараз ведемо мову?
       (Безумовно, ні. Хтось із присутніх подумки мріє про  гарячий чай з бутербродом, хтось пригадує подію вчорашнього дня … )
 Підсумок.
Яким чином це співвідноситься з запропонованою мною темою уроку?
Пояснюю. Письменники – модерністи використали в своїх творах саме цю особливість нашої свідомості та назвали цей прийом «потік свідомості»
                                            (с.549)
   3. Введення поняття «асоціації», «асоціативне мислення» (дерево за вікном,хмаринка в небі – кожен із присутніх уявляє своє).
Тобто, для дослідження нам потрібні саме ці поняття: «»підтекст»,  «потік свідомості»,  «асоціації».

Повідомлення теми та мети уроку, очікуваних результатів

Дослідження епізоду з роману Марселя Пруста «На Сваннову сторону»
 (с. 40)

Коментар
 Марсель Пруст – французький письменник, один із засновників  новаторського романного циклу «У пошуках утраченого часу». Один із романів циклу – «На Сваннову сторону». Головний герой пробує пізнати таємничий навколишній світ, розібратися в його загадках. Живе він у містечку Комбре, де всі знають одне одного.



Робота за текстом

Абзац 1    Які слова ви змогли б виділити як ключові? (Мадленки, чай, раювання )

Абзаци 2,3   « Несподівана радість». Звідки вона? («потік свідомості» Марселя)
    
                   «всесильна радість» - «напій уже не той» - «істина не в ньому,а в мені» - «тиняюсь у здогадах» «іду до голови по розум» - розум не допоможе –  слід продовжувати шукати в свідомості й «творити»
     Коментар: внутрішній монолог героя – це прагнення з’ясувати, звідки відчуття «раювання», з чим або ким пов’язане воно. Але однозначно: це відчуття пов’язане зі смаком тістечка, назва якого «мадленка».
Асоціативне мислення Марселя інтенсивно працює…

Абзаци 4,5,6

    Яким чином герой пробує віднайти загадковий зв’язок?
    Чи легко це йому зробити?

        (Міркування учнів за змістом зазначених абзаців)

Абзац 7
 
  Читання, коментарі (відбувається процес повернення до минулого, шукається «утрачений час» - саме в цьому пояснення назви циклу романів М. Пруста).

Робота за змістом абзацу 8
 
   Завдання:
1) знайти ключові  слова та словосполучення -асоціації

 «смак розмоченої в липовому відварі мадленки, якою частувала тітка» - «стара тітчина кам’яниця» - містечко Комбре ( майдан ,вулиці , квіти, церкви, міщани з їх оселями)

 2) скласти асоціативного ряду

Чай з розкришеною мадленкою – раювання – спогади - пошуки істини -
смак розмоченої в липовому відварі мадленки, якою частувала тітка» - «стара тітчина кам’яниця» - містечко Комбре ( майдан ,вулиці , квіти, церкви, міщани з їх оселями)

Підсумки
  
   Чи вдалося герою віднайти втрачений час?
   Яким чином?
   Що допомогло герою в пошуках?
   «Від мадленки до Комбре». Чи можна було б так сформулювати тему сьогоднішнього уроку?


Мікрофон

Чи допоможе такий підхід до прочитання художнього тексту стати
кращим читачем?

Хвилинка рефлексії
 
 Чи були у вас моменти, коли ви «шукали втрачений час»?

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Сонет «Про коника та цвіркуна»

Тестові завдання для актуалізації опорних знань за змістом казки Оскара Уайльда «Хлопчик - зірка»

Шиллер "Ода до радості"