Оскар Уайльд «Хлопчик-Зірка»
5 клас
Тема уроку: Повернення
втраченого (за казкою Оскара Уайльда «Хлопчик-Зірка»)
Мета уроку: поглибити
знання учнів про казку «Хлопчик-Зірка» та її персонажів; розвивати вміння
працювати з текстом та підтекстом художнього твору, робити власні висновки та
узагальнення про героїв; виховувати віру в силу добра, розуміння справжньої
краси та прагнення жити за законами гуманізму
Тип уроку: урок засвоєння
нових знань
Обладнання: портрет Оскара Уайльда,
текст твору за підручником «Зарубіжна література. 5 клас», ілюстрації до казки
«Хлопчик-Зірка», тематична добірка малюнків «Квіти», вітальні листівки для мам.
Епіграф
Найглибше
дивляться в серця
людей очі, що найбільше плакали.
Еліза Ожешко
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань,
умінь та навичок
Завдання: пригадайте
визначення понять «переклад» і «оригінал».
Якою мовою написано оригінал казки О.Уайльда? (Англійською)
Читання учнями початку казки (1-го абзацу)
-
російською мовою
-
українською мовою
-
англійською мовою (читання заздалегідь
підготовлено)
Висновок вчителя: знання не однієї, а декількох мов
дає можливість ознайомитись не тільки з оригіналом художнього твору, а й з
різними його перекладами.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Квіти…Вони бентежать, хвилюють. У поетів
народжуються рядки, присвячені цим дивам природи.
Заплющіть очі. Спробуйте уявити собі квітник. А на ньому посаджені
дбайливими руками…
v
Які саме квіти ви побачили?
v
Хто їх може посадити? (Мама, бабуся…)
v
Які асоціації виникають у вашій уяві? (Гладіолуси,
жоржини…)
v
Без яких квітів не уявляємо ми подвір’я в
Україні? (Чорнобривці)
Оскар Уайльд – англієць. Все життя він прагнув поринути у світ справжньої Краси.
Квіти для нього – це і є символ цієї Краси. Та життя набагато складніше. І
стається так, що хтось з його героїв втрачає справжні життєві орієнтири,
починає блукати манівцями. Так сталось з героєм казки – Хлопчиком-Зіркою.
ІІІ. Робота згідно теми уроку
Питання для бесіди
ü
Чому, на вашу думку, поява героя
відбувається саме взимку?
ü
Які асоціації викликає у вас слово
«зима»? (Холод, мороз, сніг, крига, Крижана Королева)
Завдання: скласти асоціативне гроно до поняття «зима у людських стосунках»
Слово вчителя
Раніше ми вже вели мову про підтекст у художньому
творі. Так, це неявний прихований смисл
тексту. Сьогодні продовжуємо вчитися шукати «підказки» автора нам, читачам.
Тобто, підтекст.
Питання класу
ü Що таке
зірка?
ü Чому, на
вашу думку, герой з’являється саме
взимку?
(поява хлопчика взимку – це підказка
нам, читачам;автор немов хоче про щось попередити)
ü Про що
саме?
(у стосунках з оточуючими людьми герою
буде властиве саме непорозуміння, байдужість, холод, відчуження )
ü Хлопчик
–Зірка. Чому саме «Зірка»?
ü Що таке
зірка? Які асоціації викликає у вас це слово?
Ø
Зірка на небі
|
![]() |
пряме значення
|
Ø
Зірка пам’яті
Ø
Провідна зоря в житті
Ø
Зірка (знаменитість)
|
![]() |
переносне
значення
|
Всі значення
мають спільне: яскраве, дивовижне, піднесене.
Як співвідносяться ці значення з героєм? (Зовні)
Завдання:
знайдіть в тексті опис зовнішності хлопчика
(в зошитах учнів
- допоміжний матеріал-схема)
Слово вчителя
У казці О.Уайльд багато разів згадує слово
«квітка». Чому?
Символом
чого є квітка? Символом краси).
Чи
відповідають слова «зірка», «квітка» героєві?
(Зовні – так, але внутрішньо - ні)
Завдання
Знайти в
тексті та прочитати про його стосунки з оточуючими.
Що нас,
читачів, вражає? (міркування учнів)
Що нас
оточує в житті?
ТІ, ХТО ПОТРЕБУЮТЬ НАШОГО СПІВЧУТТЯ, ДОПОМОГИ
Герой все це поступово втрачає
Хто потребував співчуття Хлопчика – зірки ?
v
Мати –
старчиха в лахмітті;
v
Кріт
v
Коноплянка
Робота в групах: дослідження за словами - паролями
v
I група Кріт
v
II група Коноплянка
Презентація напрацьованого
Робота з епізодам «Мама в
лахмітті»(с.97 - 98)
Яким був шлях до повернення втраченого? (учні
читають уривки з тексту)
ü
«І хлопчик-зірка зглянувся на бідне
Зайченя…» - с.101
ü
«Дай мені монету, а то помру з голоду» -
с.102
ü
«Віддай мені монету з червоного золота,
а то я помру» - с.103
Ознаки повернення втраченого
¶
Допомагає Зайчику.
¶
Віддає монети прокаженому.
¶
Плаче.
¶
«…серце його стислося з туги» (тепер він
відчуває, бачить серцем оточуючий світ).
Р а н і ш е
©
«кам’яне серце» - нічого не відчуває;
©
Знущається над Кротом (виколов йому очі)
і Коноплянкою (пообривав їй крила).
Слово вчителя
Окремо в казці О.Уайльд окреслює
тему Матері .«Матір не вибирають» –
каже народна мудрість. Хлопчику-зірці потрібно було повернути те, заради кого
живе людина
Чи може мінятися
нами ставлення до цієї жінки в залежності від того, якою вона є?
Виразне читання
від «І по цих словах…» до «…Прийми ж своє дитя»
Завдання
Заповніть раніше підготовлені листівки словами, якими б
ви хотіли висловити ставлення до своєї мами.
Презентація напрацьованого.
«Порада вчителя»
(листівки можна показати вдома мамі, адже вона заслуговує прочитати щирі слова
своєї дитини).
Підсумок уроку. Робота з епіграфом
ІV. Завдання
додому
Підготуватися до написання власної казки «Як
Краса перемогла Зло»
Коментарі
Дописати коментар