Оскар Уайльд «Хлопчик-Зірка»
5 клас
Тема уроку: Повернення
втраченого (за казкою Оскара Уайльда «Хлопчик-Зірка»)
Мета уроку: поглибити
знання учнів про казку «Хлопчик-Зірка» та її персонажів; розвивати вміння
працювати з текстом та підтекстом художнього твору, робити власні висновки та
узагальнення про героїв; виховувати віру в силу добра, розуміння справжньої
краси та прагнення жити за законами гуманізму
Тип уроку: урок засвоєння
нових знань
Обладнання: портрет Оскара Уайльда,
текст твору за підручником «Зарубіжна література. 5 клас», ілюстрації до казки
«Хлопчик-Зірка», тематична добірка малюнків «Квіти», вітальні листівки для мам.
                                                      
Епіграф
                                         Найглибше
дивляться в серця 
                                               людей очі, що найбільше плакали.
Еліза Ожешко
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань,
умінь та навичок
Завдання: пригадайте
визначення понять «переклад» і «оригінал».
Якою мовою написано оригінал казки О.Уайльда? (Англійською)
Читання учнями початку казки (1-го абзацу)
-                    
російською мовою
-                    
українською мовою
-                    
англійською мовою (читання заздалегідь
підготовлено)
Висновок вчителя:  знання не однієї, а декількох мов
дає можливість ознайомитись не тільки з оригіналом художнього твору, а й з
різними його перекладами.
ІІ. Мотивація  навчальної діяльності
Квіти…Вони бентежать, хвилюють. У поетів 
народжуються рядки, присвячені цим  дивам природи.
Заплющіть очі. Спробуйте уявити собі квітник. А на ньому посаджені
дбайливими руками…
v   
Які саме квіти ви побачили?
v   
Хто їх може посадити? (Мама, бабуся…)
v   
Які асоціації виникають у вашій уяві? (Гладіолуси,
жоржини…)
v   
Без яких квітів не уявляємо ми подвір’я в
Україні? (Чорнобривці)
Оскар Уайльд – англієць. Все життя він прагнув поринути у світ справжньої Краси.
Квіти для нього – це і є символ цієї Краси. Та життя набагато складніше. І
стається так, що хтось з його героїв втрачає справжні життєві орієнтири,
починає блукати манівцями. Так сталось з героєм казки – Хлопчиком-Зіркою.
ІІІ. Робота згідно теми уроку
Питання для бесіди
ü   
Чому, на вашу думку, поява героя
відбувається саме взимку?
ü   
Які асоціації викликає у вас слово
«зима»? (Холод, мороз, сніг, крига, Крижана Королева)
Завдання: скласти асоціативне гроно до поняття  «зима у людських стосунках» 
   Слово вчителя
Раніше ми вже вели мову про підтекст у художньому
творі. Так, це неявний прихований смисл
тексту. Сьогодні продовжуємо вчитися шукати «підказки» автора нам, читачам.
     Тобто, підтекст.
Питання класу
ü Що таке
зірка?
ü Чому, на
вашу думку,  герой з’являється саме
взимку?
(поява хлопчика взимку – це підказка
нам, читачам;автор немов хоче про щось попередити)
ü Про що
саме?
(у стосунках з оточуючими людьми герою
буде властиве саме непорозуміння, байдужість, холод,   відчуження )                          
ü Хлопчик
–Зірка. Чому саме «Зірка»?
ü Що таке
зірка? Які асоціації викликає у вас це слово?
| 
Ø 
  Зірка на небі |  | 
  пряме значення | 
| 
Ø
  Зірка пам’яті 
Ø 
   Провідна зоря в житті  
Ø 
  Зірка (знаменитість) |  | 
переносне
  значення | 
Всі значення
мають спільне: яскраве, дивовижне, піднесене.
Як співвідносяться ці значення з героєм? (Зовні)
Завдання:
знайдіть в тексті опис зовнішності хлопчика 
(в зошитах учнів
-  допоміжний матеріал-схема)               
Слово вчителя
 У казці О.Уайльд багато разів згадує слово
«квітка». Чому? 
Символом
чого є квітка? Символом краси).
Чи
відповідають слова «зірка», «квітка» героєві?
(Зовні – так, але внутрішньо - ні)
Завдання
Знайти в
тексті та прочитати про його стосунки з оточуючими.
Що нас,
читачів, вражає?  (міркування учнів)
Що нас
оточує в житті?
ТІ, ХТО ПОТРЕБУЮТЬ НАШОГО СПІВЧУТТЯ,  ДОПОМОГИ
Герой все це поступово втрачає
Хто потребував співчуття Хлопчика – зірки ?
v     
Мати –
старчиха в лахмітті;
v     
Кріт
v     
Коноплянка
Робота в групах: дослідження за словами - паролями
v     
 I група                       Кріт
v     
II  група                    Коноплянка
Презентація напрацьованого
Робота з епізодам «Мама в
лахмітті»(с.97 - 98)
Яким був шлях до повернення втраченого? (учні
читають уривки з тексту)
ü   
«І хлопчик-зірка зглянувся на бідне
Зайченя…» - с.101
ü   
«Дай мені монету, а то помру з голоду» -
с.102
ü   
«Віддай мені монету з червоного золота,
а то я помру» - с.103
Ознаки повернення втраченого
¶   
Допомагає Зайчику.
¶   
Віддає монети прокаженому.
¶   
Плаче.
¶   
«…серце його стислося з туги» (тепер він
відчуває, бачить серцем оточуючий світ).
Р а н і ш е
©               
«кам’яне серце» - нічого не відчуває;
©               
Знущається над Кротом (виколов йому очі)
і Коноплянкою (пообривав їй крила).
Слово вчителя
 Окремо в казці О.Уайльд окреслює
тему Матері .«Матір не вибирають» –
каже народна мудрість. Хлопчику-зірці потрібно було повернути те, заради кого
живе людина
Чи може мінятися
нами ставлення до цієї жінки в залежності від того, якою вона є?
Виразне читання
від «І по цих словах…» до «…Прийми ж своє дитя»
Завдання
Заповніть раніше підготовлені листівки словами, якими б
ви хотіли висловити ставлення до своєї мами.
Презентація напрацьованого.
«Порада вчителя»
(листівки можна показати вдома мамі, адже вона заслуговує прочитати щирі слова
своєї дитини).
Підсумок уроку. Робота з епіграфом
ІV. Завдання
додому
Підготуватися до написання власної казки  «Як
Краса перемогла Зло»
 
Коментарі
Дописати коментар